Stage en vakantie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daphne Gestel - WaarBenJij.nu Stage en vakantie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Daphne Gestel - WaarBenJij.nu

Stage en vakantie

Blijf op de hoogte en volg Daphne

18 Februari 2015 | Curaçao, Willemstad

Dushi's,

Dinsdagochtend was het begin van onze eerste echte stageweek. De wekker ging om 5:45u omdat de school hier oprijd begint. We reden elke ochtend rond 6:15u weg en waren dan wel ruim oprijd op stage. Dit is in Nederland niet meer dan normaal maar in curacao is dit wel iets anders. De mentoren van Nina en evi zijn al een aantal keer te laat gekomen. Dan moesten ze zelf maar beginnen en de kinderen aan het werk zetten. Gelukkig was dit bij mij niet zo. Mijn mentor is er altijd oprijd en dan gaat ze lekker op der gemakje ontbijten in de schaduw. Ze zit dan met een aantal collega's. Wel gezellig maar in Nederland gaan juffen eerst nog vanalles doen voor dat de kinderen komen en kletsen gebeurt dan maar in de pauze.

Elke dag is het rooster hetzelfde. Dit vind ik wel een beetje saai. Op dinsdag en donderdag beginnen ze met lezen. Heerlijk buiten met leesouders (ook vaders dus) ongeveer driekwartier lezen in een mapje met woorden of verhaaltjes.
Op dinsdag hadden ze ook gym. Maarliefst een half uur hebben ze gym gehad.. In deze tijd moeten ze ook nog omkleden en luisteren naar wat de gymjuf wil doen. De tijd die ze dan daadwerkelijk in beweging zijn is ongeveer 10 minuten.. Echt sonde voor de kinderen hier want ze vinden het al heel moeilijk om normaal met elkaar te spelen en samen te werken en bij gym leren ze deze dingen. Dit zie ik ook terug met buitenspelen. Iedereen rent achter elkaar aan en probeert elkaar te pakken en te duwen. Elke pauze komt er dan ook wel een kind van mijn klas verdrietig met pijn naar me toe. Sonde vind ik dit, maar kinderen vinden dit dus duidelijk heel moeilijk.

In de loop van de week heb ik lessen mogen geven. Mijn mentor gaf aan dat er heel veel klasikaal gebeurt en dat kinderen het moeilijk vinden om zelfstandig te werken. Toch heb ik dit geprobeerd en ik vond het prima gaan. Kinderen zijn hier wat drukker maar ze luisteren wel naar wat ze zegt. Verder hebben de kinderen,wanneer ze klaar zijn, geen idee wat ze moeten doen en gaan ze zich vervelen. Logisch, maar als je aangeeft wat kinderen moeten doen, zijn ze bezig met iets van school en houden ze elkaar minder van het werk.

Vrijdag hadden ze een viering op school. Ze vierden geen carnavalsviering omdat ze dit geen protestant feest vinden. Daarom vierden ze valantinesday. Dit ging niet alleen over verliefd zijn maar ook over van iemand houden en voor elkaar zorgen etc. Tijdens de viering mochten alle klassen een stukje laten zien aan alle kinderen van de school. Dit was uiteraard weer buiten! Na de voorstellingen gingen de kinderen terug naar hun lokaal en kregen ze wat te eten. Ze aten hotdog's om 9u sochtends.. Lijkt me niet echt heel lekker maar ze genoten ervan. Daarna heb ik met tessa en Nina moeten helpen om al het andere eten(zoetigheid) in te pakken en naar de lokalen te brengen. Dit gebeurt allemaal lekker op het laatste moment hier.. In Nederland zou het al en dsg van te voren gebeurt zijn.. Om 11u kwamen ouders en konden die ook zoete lekkernijen kopen en kijken in de klas. Al met al wel een hele leuke dag.

Rond een uur of 1 zijn we altijd thuis van stage en vrijdag begon dus om 1 uur onze vakantie. Wij hebben hier namelijk ook carnavalsvakantie!

Vrijdagavond zijn we naar de optocht geweest. Heel leuk om mee te maken. Toen heb ik echt genoten van de muziek, de mensen en de leven hier. Zaterdag zijn we naar het stand Zanzibar geweest. Het was super druk dus een aantal hadden geen bedje.. S'avonds zijn we daar ook gaan eten en hebben we nog een dansje en een drankje gedaan. Zondag was de grote optocht in Willemstad en daar zijn we met een groep van ons appartementencomplex heen gegaan. We waren veel te vroeg maar hebben ons prima vermaakt. De optocht was echt heel leuk, alle mensen super mooi verkleed, heerlijke muziek en een glas koud drinken met een zonnetje erbij. Wat wil een mens nog meer!
Maandag zijn we nog naar de grote knip in westpunt gereden. Het was een held tocht maar we zijn er gekomen en het was prachtig! De zee was zoooo blauw en het standje wit. Net z'n plaatje uit een vakantiefolder maar dan in het echt!

Dinsdag en vandaag waren relax dagen. Beetje uitgeslapen, appartementen opgeruimd, boodschappen gedaan, bijgeslapen en een beetje aan het zwembad gezeten.

Het leven bevalt hier prima en ik houd steeds meer van curacao!

Dikke kus aan iedereen!

  • 20 Februari 2015 - 10:01

    Christian:

    Hoi buurmeisje.
    Wat heerlijk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Het gaat er daar wel een stuk rustiger aan toe dan hier, kunnen we nog wat van leren!!!!!
    Geniet maar lekker daar, en stuur aub wat zon want hier vandaag regen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Van 2 februari tot 16 april ga ik lesgeven in Curaçao op de Marnixschool in Willemstad. Via deze blog wil ik jullie graag op de hoogte houden van al mijn avonturen tijdens mij tijd in Curaçao.

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 2735

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 16 April 2015

Juf Daphne in Curacao

Landen bezocht: